Projekt s názvem Přínos kohezní politiky EU pro rozvoj Jihočeského kraje je realizován s finanční podporou EU.

Jsme všude na jihu Čech.

Nový pořad na Jéčku!

Jaké projekty v jihočeském kraji byly financovány Evropskou unií? Jaký je jejich přínos a jak z nich benefitují občané? Zapojte se i Vy do nového interaktivního pořadu o Evropských dotacích a buďte v obraze!


Stránka pořadu

V Temelíně testovali klíčový bezpečnostní systém

Temelín – Elektřinu, která by vystačila 60 českým domácnostem na měsíc, vyrobil za dvě hodiny důležitý záložní systém temelínské elektrárny. Připravenost jednoho z hlavních dieselgenerátorů prokázal dvouhodinový test. Zkouška s „ostrou“ výrobou elektřiny se na každém z hlavních dieselgenerátorů dělá jednou ročně.

Mluvčí elektrárny Marek Sviták vysvětlil, že pokud by závada na jednom ze tří hlavních dieselgenerátorů nebyla opravena do sedmi dnů, musel by blok snížit výkon, případně být odstaven. Při poruše dvou mají temelínští technici na opravu alespoň jednoho z nich čtyři hodiny. Podmínky na připravenost klíčových bezpečnostních systémů jsou nekompromisní. A přestože reálně jsou v provozu pouze několik hodin v roce, jejich stav si elektrárna velmi pečlivě hlídá. Jen do údržby ČEZ ročně investuje téměř tři milióny korun. „Je to klíčový bezpečnostní systém. Bez elektřiny je jaderná elektrárna velmi zranitelná. Proto hlavních dieselgenerátorů máme v Temelíně hned deset a jejich stav pečlivě sledujeme,“ zmínil mluvčí.

Vše začíná už ochranou dieselgenerátorů. Jsou umístěny v seizmicky odolných budovách. „Jejich odolnost je stejná jako odolnost budovy, která chrání reaktor. To znamená, že zvládnou zemětřesení 5,5 stupně Richterovy stupnice, což je asi 100krát víc, než bylo v blízkosti elektrárny kdykoli zaznamenáno,“ dodal Sviták.

Vstoupit k dieselgenerátorům může pouze člověk s příslušným oprávněním. I tak se vše děje pod dohledem a za souhlasu temelínské ochranky. Uvnitř zodolněné budovy je pak 7,5 metrů dlouhý a 82 tisíc kilo vážící lodní naftový motor o objemu 720 litrů. Výkon 6 300 kW odpovídá přibližně 60 osobním automobilů. Za hodinu si naftový agregát vezme 1500 litrů. „Podzemní nádrže vystačí na dva dny provozu. Pak je možné naftu do dieselgenerátorů doplňovat ze dvou 1000 m3 zásobníků vzdálených necelý kilometr,“ poznamenal Jaroslav Mleziva, systémový správce temelínských dieselgenerátorů. Vlastní zásoba nafty vystačí elektrárně na měsíční provoz jednoho záložního agregátu.

Nejdůležitější dieselgenerátory jsou testovány minimálně dvakrát měsíčně. „Jednou za dva týdny se zkouší start a několikaminutový provoz bez výroby elektřiny. Jednou za 3 měsíce vyrábí dieselgenerátor elektřinu pouze pro systémy uvnitř elektrárny a jednou za rok putuje proud do přenosové soustavy,“ popsal Mleziva varianty zkoušek.

 

Roční test má první temelínský dieselgenerátor za sebou. Za dva týdny ho čeká pravidelná zkouška startu.

behem-chodu-motoru-techici-provadeli-radu-mereni-v-tomto-pripade-merili-spalovaci-tlaky
Měření spalovacích tlaků. Foto: Marek Sviták, JETE

Pavel Kroupa

Všechny příspěvky

Reklama 1

  • reklama-tv-hcp.png

Reklama 2

  • logo-vykov-vertical-1.jpg

Nejoblíbenější pořady

Reklama 3

  • Web-TV-jéčko-VDN_banner_1280x720.png