Projekt s názvem Přínos kohezní politiky EU pro rozvoj Jihočeského kraje je realizován s finanční podporou EU.

Jsme všude na jihu Čech.

Nový pořad na Jéčku!

Jaké projekty v Jihočeském kraji byly financovány Evropskou unií? Jaký je jejich přínos a jak z nich benefitují občané? Zapojte se i Vy do nového interaktivního pořadu o Evropských dotacích a buďte v obraze!


Stránka pořadu

Kraj hledá investora pro Jihočeské letiště

České Budějovice 10. května (ČTK) – Jihočeský kraj hledá partnera a investora, který by rozjel mezinárodní provoz na Jihočeském letišti v Plané u Českých Budějovic. Z jihu ČR do světa by se mělo létat od jara 2020. ČTK to dnes řekl náměstek hejtmanky Josef Knot (TOP 09). Letiště by mělo mít do dubna 2019 nový terminál pro cestující, světelnou navigaci, radionavigaci a větší stání pro letadla. Náklady dostavby činí 408 milionů korun, investorem je Jihočeský kraj. Ve firmě Jihočeské letiště má kraj padesátiprocentní podíl, druhou polovinu drží město České Budějovice.

Krajští a městští radní nyní diskutují o vstupu strategického partnera do Jihočeského letiště České Budějovice. „Měl by nám pomoci s rozlítáním letiště. Jde o to, že letiště bude hotové, ale potřebujeme, aby tam byl partner nebo investor, popřípadě fyzická osoba, která bude mít na starosti to, že letiště bude fungovat podle našich představ. To znamená, aby někdo nastartoval provoz, Jihočeský kraj by určitě uvítal příchod někoho, kdo má zkušenosti s provozováním nějakého letiště,“ řekl Knot.

Investorem může být podle něj i letecká společnost, která by přinesla know-how, peníze a zajistila provoz linek. Jednou z variant je, že investor by získal v Jihočeském letišti i majetkový podíl. „Je třeba najít hráče, který má zkušenosti s leteckým průmyslem,“ řekl Knot.

Jihočeské letiště je v provozu bez světelné navigace i radionavigace, pouze za viditelnosti ve dne. Počet pohybů – vzletů a přistání – byl loni 6824, meziročně o 1281 pohybů nižší. Vyplývá to ze statistik letiště. V roce 2016 byl čistý obrat 42,7 milionu Kč, výsledky za loňský rok zatím nejsou, účetní závěrku bude schvalovat valná hromada v červnu. ČTK to dnes řekla mluvčí letiště Martina Vodičková.

Modernizace, jež začala loni, navazuje na první etapu z roku 2010, do níž kraj investoval 110 milionů. Před sedmi lety se předělala řídicí věž i administrativní budova. Letos dává kraj na dostavbu 260 milionů korun.

Kraj chce letos od armády koupit pozemky v dolních kasárnách u vjezdu do areálu za 145 milionů, kde vznikne zázemí. Zastupitelé nákup schválili, vyčlenili peníze. „Příslušné ministerstvo ale zatím neučinilo kroky, aby to Jihočeský kraj do vlastnictví získal,“ řekl Knot.

Modernizace potrvá do dubna 2019. Nyní se pracuje na terminálu a začíná se montovat ocelová konstrukce na objektu zabezpečení letového provozu. Radní dnes schválili úspornou variantu jedné části prací na střeše a podlahách, díky níž kraj ušetří asi 87.000 Kč.

Areál letiště zabírá přes 300 hektarů. Je zde 120 budov. Jihočeské letiště má zhruba 40 stálých zaměstnanců a 20 externistů. Letecký provoz zde začal v dubnu 2006. Do konce roku 2016 letiště odbavilo téměř 80.000 vzletů a přistání, z toho přes 4000 mezinárodních. Letiště má nyní licenci pro neveřejný mezinárodní provoz, jež umožňuje přijímat a odbavovat středně velká letadla do rozpětí křídel 36 metrů. Kvůli chybějícímu vybavení zatím nelze přijímat lety za zhoršeného počasí. V Česku je pět veřejných mezinárodních letišť s pravidelným provozem – v Praze, Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech.

Václav Koblenc kš

Reklama 1

Reklama 2

Nejoblíbenější pořady

Reklama 3