Projekt s názvem Přínos kohezní politiky EU pro rozvoj Jihočeského kraje je realizován s finanční podporou EU.

Jsme všude na jihu Čech.

Nový pořad na Jéčku!

Jaké projekty v jihočeském kraji byly financovány Evropskou unií? Jaký je jejich přínos a jak z nich benefitují občané? Zapojte se i Vy do nového interaktivního pořadu o Evropských dotacích a buďte v obraze!


Stránka pořadu

ČOI chce letos v jižních Čechách víc kontrolovat e-shopy

České Budějovice (ČTK) – Česká obchodní inspekce (ČOI) vybrala loni v jižních Čechách a na Vysočině na pokutách 11,5 milionu korun, o 1,3 milionu víc než v roce 2015. Letos se víc zaměří na kontroly bezpečnosti výrobků a kontroly služeb a e-shopů. ČTK to řekla Martina Střihavková, ředitelka odboru kontroly inspektorátu ČOI pro Jihočeský kraj a Vysočinu.

Nejvyšší, dvoumilionovou pokutu, dostala loni společnost, která pořádala předváděcí akce. „Vysoké pokuty ukládáme i řetězcům za opakovaná zjištění. Bývá to nesprávné účtování, ta zjištění jsou poměrně pravidelná stejně jako vysoké částky při poškození spotřebitele,“ řekla Střihavková. Rozdíl v ceně zjistí inspektoři kontrolním nákupem, kdy v regálu je u zboží cena, ale na pokladně zákazníkovi prodavačka naúčtuje vyšší částku.

Počet správních řízení narostl meziročně o sto, loni jich inspektorát vedl pět set. Takzvaných zkrácených řízení, kdy dá inspektor pokutu na místě, bylo loni 1200, od lidí dostala zdejší ČOI 1400 podnětů.

Letos se chce inspektorát víc zaměřit na kontroly, kdy se spotřebitel není schopný bránit sám nebo je jeho možnost obrany ztížená. „Tím mám na mysli kontroly technické, bezpečnost hraček, bezpečnost výrobků a služeb. Měli bychom více napnout dozorovou činnost tam a už méně kontrolovat restaurace, nedodržení míry u piva – to spotřebitel vidí a v těchto případech by se měl ozvat a svá práva si bránit sám,“ uvedla Střihavková.

Pro Čechy je podle ní velmi atraktivní internetové obchodování, což pro ČOI znamená kontrolu nekalých obchodních praktik e-shopů a jimi nabízených výhodných nabídek či to, jak plní své informační povinnosti. „Internetové obchodování se u nás hodně rozvíjí,“ řekla Střihavková.

Zřetelné zlepšení zaznamenala ČOI u takzvaných šmejdů, firem, které provozují předváděcí akce. Inspekce se na ně v posledních letech hodně zaměřovala. „Odráží se to i v počtu podnětů – začátkem loňského roku ještě chodily, ke konci roku už bych musela hodně vzpomínat, jestli jsme nějaký měli. Ustálilo se, že kdo chce na předváděcí akce chodit, tak chodí, ale i osvětou se situace na trhu napravila,“ uvedla ředitelka odboru kontroly.

ČOI již v jižních Čechách a na Vysočině také zahájila kontroly v zimních horských střediscích. Potrvají do března, zaměří se hlavně na nejnavštěvovanější místa v obou krajích. „V jižních Čechách Šumava a Lipno, na Vysočině menší areály. Primárně se budou kontrolovat sezonní provozovny spojené se zimní sezonou, restaurace, také seznámení s cenou za půjčování různého sportovního vybavení, s cenou vleků nebo diskriminace, jestli nejsou různé ceny pro cizince a pro Čechy,“ řekla Střihavková.

Inspektorát ČOI pro Jihočeský kraj a Vysočinu má 38 zaměstnanců. Pověřena řízením je teď jednačtyřicetiletá Martina Střihavková, dlouholetý šéf Daniel Adamec na konci loňského roku rezignoval.

Ilustrační snímek. Foto: plus.google.com

Pavel Kroupa

Všechny příspěvky

Reklama 1

  • reklama-tv-hcp.png

Reklama 2

  • logo-vykov-vertical-1.jpg

Nejoblíbenější pořady

Reklama 3

  • Web-TV-jéčko-VDN_banner_1280x720.png