Jsme všude na jihu Čech.

Držitele Oscara nadchla v Třeboni babička pijící po ránu pivo

Třeboň (ČTK Václav Koblenc) – Líbí se mu snímky Jana Švankmajera a rád by natočil animovanou verzi Steinbeckova románu Hrozny hněvu. Adam Elliot, držitel Oscara za animovaný film Harvie Krumpet, přiletěl z Austrálie na třeboňský festival Anifilm, který potrvá do 7. května. Každým filmem chci lidi rozesmát a rozplakat, řekl v rozhovoru pro ČTK.

Režisér a animátor Elliot získal Oscara v roce 2004, v půlhodinovém snímku Harvie Krumpet sleduje divák antihrdinu na pouti z meziválečného Polska do Austrálie. S filmem porazil snímky od studií Pixar, Walt Disney nebo Fox. Sošku má doma na stole. „Bylo to jako souboj Davida s Goliášem, možná jsme u akademie vzbudili lítost. Základ úspěchu je v tom, jestli máte dobrý příběh a jestli ho umíte dobře vyprávět,“ řekl Elliot, jenž díky Oscarovi snáze shání peníze na filmy.

Tvoří plastelínografie, biografie dělané z plastelíny. Připomíná mu lidskou kůži. „To, co by herec mohl jenom naznačit, se dá v plastelíně posílit. A je zajímavá na dotek,“ říká autor, jehož celovečerní snímek Mary a Max (2009) získal hlavní ceny na festivalech v Annecy a Ottawě.

Ve filmech popisuje Elliot (45), jehož otec byl vysloužilý akrobatický klaun a zkrachovalý majitel krevetí farmy, osudy podivínů, outsiderů a smolařů. Svérázné příběhy staví na osudech své rodiny a přátel. Trilogii hořkých komedií věnoval příbuzným, filmy Strýc, Bratranec a Bratr.

„Dělat filmy o rodině může být velká katarze, ale také velké nebezpečí. V Harvie Krumpet je postava inspirovaná mojí matkou, ve filmu zemře; v Mary a Max je jiná postava inspirovaná mým otcem, také umře. Nechávám ve filmech umírat své rodiče, oni se tomu smáli. Ale nejsou to dokumenty, takže příbuzní nejsou rozrušeni,“ řekl Elliot. Ve filmu Mary a Max jsou hlavními hrdiny baculatá osmiletá holčička a obézní čtyřiačtyřicetiletý newyorský žid trpící Aspergerovým syndromem. „Chci prozkoumávat postavy, kterým se jinak animace moc nevěnuje, třeba lidi s Alzheimerem,“ doplnil.

Má rád citát Nedovol pravdě, aby stála v cestě dobrému příběhu. Z české animace ho oslovil Jan Švankmajer, poprvé, když v televizi náhodou viděl jeho verzi Alenky v říši divů. „Fascinovala mě, líbila se mi víc než ta od Tima Burtona. Baví mě na něm temnota a to, jak vyvrací a podvrací zažité věci,“ řekl. Z evropské animace si cení estonské, protože je surrealistická, třeba Priita Pärna. Hodně ho ovlivnila klasická literatura, před filmy dává přednost románům a láká ho natočit animovanou podobu knihy Hrozny hněvu. „Ale myslím si, že to není možné,“ říká.

Rád pozoruje, jak se lidé chovají. V Třeboni ho zatím nejvíc zaujalo, když šel ráno městem a viděl krásně oblečenou babičku, jež vezla dítě v kočárku a v ruce měla velké pivo. „Mám pivo rád, v Česku je oblíbené, v Austrálii také, ale v devět ráno? A s jakou jistotou šla! Ta mě dostala, byla by z ní vynikající postava, to bych moc rád zpracoval,“ řekl Elliot.

A. Elliot. Foto: wikipedia.org

 

Pavel Kroupa

Všechny příspěvky

Nejoblíbenější pořady